Intervjuu: Marge Matson – Risti Kooli õpetaja ja Lääne-Harju valla esimene meisterõpetaja!

Marge Matson on õpetaja suure algustähega – nii hingelt, pühendumuselt kui ka oma tegudelt. Ta on Risti Koolis töötanud alates 2017. aasta sügisest, juhib 5. klassi ning annab tunde eesti keeles ja kirjanduses, rahatarkuses, ajaloos, muusikas, karjääriõpetuses ja loodusõpetuses. Oma töö eest on ta pälvinud ka Aasta Klassiõpetaja tiitli.

Eriti märkimisväärne on aga see, et Marge on Lääne-Harju valla esimene ja seni ainus meisterõpetaja (tase 8) – kõrgeim õpetajakutse, mis kinnitab tema järjepidevat enesearengut, pühendumust ja professionaalsust.

Uurisime Margelt, milline oli tema teekonnast meisterõpetajaks – innustustest, katsumustest ja õppetundidest, mis on kujundanud teda nii õpetaja kui inimesena.

Mis hetkel või mis olukorras tekkis sul mõte hakata taotlema meisterõpetaja tase 8 kutset?

Minu tee meisterõpetaja kutseni on kujunenud järjepideva enesearengu kaudu. Õppides ja ennast täiendades olen kasvanud õpetajast vanemõpetajaks, saanud mentoriks alustavatele kolleegidele ning panustanud kooli arengusse.

Vanemõpetaja tase 7 kutse omandasin 2023. aastal Tartu Ülikooli magistrantuuri lõpetades, mil üheks lõputöö osaks oli e-portfoolio koostamine. Selle käigus analüüsisin enda viie aasta õpetajatööd, kogusin tõendeid oma tegevusest ja sidusin praktilised kogemused teoreetiliste lähtekohtadega.

Sama aasta sügisel kutsuti mind Tartu Ülikooli kaasava hariduse eriala õppeassistendiks, mis võimaldas jätkata õpetajate juhendamise ja koolitamisega. Minu ülesandeks on olnud magistrantide lõputööde tagasisidestamine ja hindamiskomisjoni töös osalemine. Praktikuna, panustades õpetajakoolitusse ja haridusse laiemalt, tundus loomulik samm võtta ette meisterõpetaja kutse taotlemine, et enda professionaalset arengut veelgi sügavamalt mõtestada.

Mis sind selle sammu tegemisel kõige rohkem innustas või julgustas?

Mind innustas kõige rohkem minu töö mõju, mis peegeldub nii õpilaste arengus kui ka kolleegide ja kogukonna toetuses. Samuti julgustas mind ülikoolist saadud tunnustav tagasiside, mis kinnitas, et minu kogemus ja panus on väärtuslikud ning et liigun õpetajana õiges suunas.

Mis oli kogu protsessi juures kõige keerulisem ja kuidas sa sellega toime tulid?

Kutse taotlemise protsessi kõige ajamahukam osa oli portfoolio koostamine – eneserefleksiooni kirjutamine ja kogutud tõendusmaterjalide süstematiseerimine. Suurimaks väljakutseks kujunes aja leidmine, sest igapäevatöö ja pere kõrvalt nõudis see suurt pühendumist. Toime tulin tänu teadlikule planeerimisele ja sellele, et jagasin kogu protsessi väiksemateks, jõukohasteks sammudeks. See aitas hoida fookust ja järjekindlust ka siis, kui tundus, et ülesanne on liiga mahukas.

Sa oled öelnud, et meisterõpetaja kutse on rohkem kui tiitel – mida see Sinu jaoks inimesena ja õpetajana kõige rohkem tähendab?

Minu jaoks on meisterõpetaja kutse ennekõike usalduse märk. See on korraga suur tunnustus ja samas ka vastutus. See ei tähenda täiuslikkust, vaid valmisolekut pidevalt areneda, jagada oma kogemusi, toetada ja juhtida meeskondi, osaleda hariduspoliitilistes aruteludes ning seista õpetajana oma väärtuste eest.

Milliseid teadmisi, oskusi või kogemusi oled sa selle protsessi käigus juurde saanud, mis on sind enim kasvatanud?

Selle teekonna jooksul õppisin oma tööd ja selle mõju senisest põhjalikumalt analüüsima. Sain juurde enesekindlust oma kogemusi kolleegidega jagada ning mõistsin selgemalt, kuidas igapäevane õpetamine, üliõpilaste juhendamine ja enda pidev areng põimuvad ühtseks tervikuks, andes mulle juurde aina uusi teadmisi ja värsket vaadet oma tööle.

Mis oli kõige põnevam või üllatavam asi, mille sa selle teekonna käigus enda või õpetajatöö kohta avastasid?

Kõige põnevam oli sel teekonnal tõdeda, kui inspireeriv võib olla oma töö põhjalikum lahtimõtestamine ja reflekteerimine. See protsess avas täiesti uusi vaatenurki nii minu õpetamisele kui ka enda professionaalsele arengule, tuues selgelt esile, kui palju on võimalik õppida ja kasvada olemasolevast kogemusest. Samuti ilmnesid sel teekonnal mitmed õpikohad, mis suunasid mind tähelepanelikumalt analüüsima oma praktika tugevusi ja arenguvõimalusi.

Mida julgustavat ütled neile, kes kaalub meisterõpetaja või ükskõik millise kutse taotlemist?

Kutse taotlemine andis mulle võimaluse peatuda ja teadvustada oma õpetajatöö mõju. Protsess aitas näha, kui palju on juba tehtud ja saavutatud, ning avas uusi vaatenurki nii õpetamisele kui ka professionaalsele arengule. Julgustaksin kõiki, kes kaaluvad meisterõpetaja või mõne muu kutse taotlemist, astuma julgelt seda sammu – see on väärtuslik võimalus eneserefleksiooniks, kasvamiseks ja oma töö tähenduse sügavamaks mõistmiseks.